Metoda Johansena - INDYWIDUALNA STYMULACJA SŁUCHU

Metoda Johansena jest podobna do metody Tomatisa, a w wielu miejscach korzysta z osiągnięć i założeń francuskiego lekarza. Różni się jednak sposobem realizacji samego procesu terapii. Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu Została stworzona przez dr Kjelda Johansena - duńskiego nauczyciela i psychologa, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją. Przeznaczona jest dla dzieci, młodzieży i dorosłych z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu.

 

Metodę Johansena wyróżnia:

  • indywidualny program,

  • realizacja w domu,

  • nie jest wymagany specjalistyczny sprzęt

Obszary zastosowania:

  • problemy szkolne,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • nadpobudliwość psychoruchowa,
  • zaburzona koncentracja uwagi,
  • zaburzenia uwagi i percepcji słuchowej,
  • trudności w rozumieniu i zapamiętywaniu,
  • nadwrażliwość na dźwięki,
  • porażenie mózgowe,
  • autyzm,
  • zespołem Downa i inne wady genetyczne.

 

Szczególne wskazania:

Zaburzenia przetwarzania słuchowego

  • różnicowanie dźwięków,
  • rozpoznawaniem dźwięków,
  • lokalizacją źródła dźwięku,
  • umiejętnością rozumienia mowy,
  • rozumieniem mowy w hałasie,
  • analizą sygnału dźwiękowego.

Zalety metody

  • dostępna dla osób mieszkających daleko od placówki, ponieważ realizowana jest do domu,
  • odbywa się w domowej atmosferze, co jest bardzo istotne dla wielu dzieci np. z autyzmem,
  • w trakcje stymulacji Johansena IAS dziecko może korzystać z innych form terapii.

 

Korzyści:

Po treningu występuje poprawa w:

  • przetwarzaniu słuchowym,
  • utrzymywaniu uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
  • czytaniu,
  • komunikacji,
  • artykulacji,
  • rozumieniu mowy,
  • samoocenie,
  • harmonizacji napięcia mięśniowego.

Poprawa w językach obcych:

  • lepszy akcent,
  • poprawa rozumienia języka,
  • płynność wypowiedzi ustnych,
  • krótszy czas przyswajania wiedzy.

Zasady stosowania:

  • 10 minut codziennie,
  • stały czas słuchania,
  • ciche i spokojne miejsce,
  • w czasie treningu nie jemy, nie czytamy, nie oglądamy telewizji, nie rozmawiamy i nie gramy na komputerze,
  • podczas trwania treningu nie słuchamy innej muzyki,
  • słuchamy będąc spokojnym,
  • przy problemach z utrzymaniem uwagi może pomóc: wykonywanie prac plastycznych, układanie klocków, puzzli itp1

Przygotowanie do rozpoczęcia metody:

  1. Badanie uwagi słuchowej na audiometrze.
  2. Wysyłanie diagnozy do ośrodka terapii Johansena (Niemcy).
  3. Przygotowanie indywidualnego programu w postaci płyt CD.

Prosimy o wypełnienie KWESTIONARIUSZA dostępnego w plikach do pobrania w celu weryfikacji problemów dziecka. Pomoże to stwierdzić potrzebę skorzystania z metody Johansena.